Mis on maksehäire?
05.veebr. 2024Kuidas maksehäire tekib?
Maksehäire saab alguse maksekohustuse tähtajaks mittetäitmisest. Kui kohustus on tähtajaks täitmata ja maksetähtajast on möödunud rohkem kui 30 päeva, võib võlausaldaja avaldada maksehäire kas ise või läbi maksehäireregistri. Kõige tõhusam viis maksehäire avaldamise ärahoidmiseks on tasuda kohustuste eest õigeaegselt või sõlmida kokkulepe võlausaldajaga. Ühelgi juhul ei tasu mõelda, et olukord laheneb iseenesest.
Mis on maksehäire sisu?
- Võlausaldaja andmed
- Tähtajaks tasumata kohustuse summa või selle tasumata osa
- Maksehäire alguskuupäev
- Maksehäire staatus:
- avalikustatud;
- lahendatud;
- vaidlustatud;
- aegunud;
- pankrot.
Kes näeb maksehäireid?
Praktiliselt kõik krediidiandjad, eelkõige pangad, liisingufirmad, järelmaksu pakkujad, aga ka telekommunikatsioonifirmad kelle poole pöördute laenu saamiseks või toodete/teenuste ostmiseks järelmaksuga. Maksehäireid kontrollitakse veendumaks, et isikul ei ole olnud varem maksekäitumisega probleeme. Samuti kontrollivad makskäitumise andmeid ettevõtted enne teise ettevõttega lepingulisse suhtesse asumist, taustakontrolli eesmärgil. Eraisikute jaoks on maksehäireregister oluline näiteks kinnisvara välja üürides või teenuse/kauba pakkujale ettemaksu tasudes.
See ei tähenda, et igaüks saab kontrollida eraisiku maksehäireid. Eraisiku maksehäire kontrollimiseks peab olema õigustatud alus – krediidivõimeklisuse kontroll, võlasuhe või isiku selgesõnaline nõusolek. Juriidiliste isikute puhul sellist nõuet ei ole.
Mis eesmärgil võlgnevusi avaldatakse?
Maksehäireid avaldavad võlausaldajad maksehäireregistris eesmärgiga hoiatada teisi turuosalisi ebakorrektse maksekäitumisega klientide eest. See aitab neil paremini hinnata krediidiriski. Teisalt aitab see kaitsta ülelaenamise eest isikuid, kellel on juba suur laenukoormus.
Maksehäire avaldamise tähtajad.
Info võlanõude osalisest või täielikust tasumisest uuendab võlausaldaja maksehäireregistris vastavalt kokkuleppele kas iga päev või üks kord nädalas või üks kord kuus vastavalt võlausaldaja siseprotseduuridele.
Lõpetatud eraisiku maksehäiret „Lahendatud“ staatusega avaldatakse maksehäireregistris kuni 5 aastat pärast kohustuse rikkumise lõpetamisest. Juriidiliste isikute maksehäire avaldamise minimaalset rikkumise perioodi ega summat seadusega ei ole reguleeritud.
Minu kohta avaldati maksehäire. Mida teha?
Kui olete võlgu jäänud, siis tuleks see ära maksta või võlausaldajaga kokkuleppele jõuda. Kokkuleppe osas tuleb läbi rääkida just võlausaldaja, mitte maksehäireregistriga. Register järgib avaldamise osas üksnes võlausaldaja korraldusi.
Enda kohta avaldatud infot saate kontrollida veebilehel Minu Taust.
Avaldatud andmetega on midagi valesti. Mida saab ette võtta?
Kui arvate, et maksehäire on avaldatud põhjendamatult või selle andmed on valed, võtke ühendust võlausaldajaga. Maksehäire on avaldatud võlausaldaja poolt ja kui on midagi sellega valesti, siis just võlausaldaja peab seda parandama. Juhul kui võlausladaja ei vasta teie päringutele, võite võtta ühendust ka Krediidiregistriga.